Operationsberättelse

Jag vaknade vid 7 på morgonen av att min kille gick ut med hunden, han hade tagit ledigt från jobbet för att skjutsa mig och ta hand om allt på operationsdagen. Vid 8 ringde jag till Previa för att sjukanmäla mig och efter det gjorde jag den sista dubbelduschningen i descutan, jag duschade även håret i descutan vilket inte var några problem alls, många har annars fått väldigt trassligt hår av descutan lösningen. Sen var det en enda lång väntan tills killen skjutsade mig till kliniken, skulle vara där kl 12.15. När jag kom dit fick jag först sitta i väntrummet och passade då på att prata med två tjejer som var där på återbesök. Jag fick komma in på rummet ganska snabbt och där stod 3 sängar, även fast det skulle utföras tre operationer den dagen så fick jag aldrig någon rumskamrat. Sköterskan Pernilla gav mig strumpor och en morgonrock som jag fick byta om till och sen ställde hon en massa frågor som narkosläkaren behövde veta och hon informerade även om eftervård. Jag fick en liten plastmugg med fyra tabletter som jag skulle svälja och även fast jag har väldigt svårt att svälja smärtstillande så var det inga problem att få ner dem. Efter det satte hon in en kanyl i handryggen på mig och jag fick dropp med saltvattenlösning(?) för att jag inte skulle bli uttorkad, hade ju inte ätit något sen kvällen innan. Narkosläkaren kom för att ställa lite frågor och informera och sen kom Anders Liss för att rita en krigsmålning på mig som han kallade det. Båda läkarna gick på lunch och jag satt i sängen och filosoferade ett tag. Det fanns tv och dvd filmer tillgänligt men jag tittade aldrig på någon film. Efter ca 45 minuter kom narkosläkaren tillbaka och sa att det var dags för operation så jag gick på toaletten en sista gång. Klockan var 13.30 och när jag kom in i operationssalen så stod det två kvinnor där och väntade, en narkossköterska och en sköterska som skulle assistera Anders under operationen. Jag fick lägga mig på britsen och narkosläkaren började sätta fast en massa klisterlappar m.m. på mig för att kunna mäta värden och sånt när jag var sövd. Jag fick först smärtstillande genom kanylen och efter ca 30 sekunder så kände jag hur huvudet och nacken blev alldeles varm och det kändes tungt. Jag kände mig fortfarande klar i huvudet men det snurrade lite. Sen satte han in själva narkosmedlet och jag fick andas genom en mask. Narkosläkaren ställde frågor för att kontrollera om jag fortfarande var vaken, han frågade bland annat ifall jag brukade drömma mycket. Jag kände hur det blev varmt och lite stramt i vänsterarmens blodådra där medlet sprutades in och jag minns att jag tänkte att narkosmedlet förmodligen inte kommer funka på mig eftersom jag aldrig somnar...sen blev det svart. Jag somnade direkt, det var ingen övergående trötthet eller så utan jag gick från vaken och ganska klar i huvudet till komplett utslagen. När jag vaknade upp var klockan 14.50 och sköterskan stod bredvid mig och frågade hur jag mådde, de hade redan satt på min sport bh´n medan jag var sövd. Jag sa att jag mådde mycket bra och inte kände någon smärta över huvud taget. Jag vilade lite till och efter en timme började det spänna lite över brösten, jag fick då två panodil + en till smärtstillande tablett som jag inte minns vad det var. Anders kom in och berättade att operationen gått bra, han sa att han sytt in en tråd runt mina vårtgårdar eftersom att jag hade tubulära bröst. Han ville egentligen skära runt vårtgårdarna men han kunde ju inte direkt väcka mig ur narkosen och fråga det. Sen kom sköterskan Helen in och gav mig två smörgåsar och saft, efter det gick jag på toaletten igen och Helen sa att jag inte skulle låsa dörren ifall jag kände mig svimfärdig och behövde hjälp, men det var aldrig några problem. Jag mådde förvånansvärt bra och skuttade bokstavligen talat ur sängen. Jag ringde min kille för att be honom hämta mig, han var inte beredd på att jag skulle kvickna till så snabbt så jag fick sitta ett tag i väntrummet innan han kom. Jag fick en coca cola medans jag väntade och strax efter 17.00 kom han. Att gå till bilen själv var inga problem men jag kunde dock inte få på mig bältet själv. Vi åkte direkt till Apoteket för att hämta ut smärtstillande på recept, vi hade förberett en fullmakt så att min kille kunde hämta ut mediciner åt mig, men jag mådde ovanligt bra efter operationen så jag kunde hämta dem själv. När vi äntligen kom hem vid 17.45 så värmde min kille på lite mat till mig och jag satt mest i sängen resten av kvällen och tog det lugnt. Det började spänna mer och mer över brösten men jag kan absolut inte klaga på smärtan. Jag var beredd på att vakna upp till en olidlig smärta men det var inga problem alls. Jag tog två citodon och bäddade sedan sängen med fem kuddar för att sova sittandes. Hade svårt att somna men det var nog mest pga att man var så uppspelt över att äntligen ha fått bröst! Kan för övrigt varmt rekommendera Art Clinic Uppsala, de var väldigt trevliga och serviceinriktade under hela vistelsen.

Kommentarer
Postat av: Lina

Yes jag har redan läst den men gjorde det nu en gång till ;)

Fick du nåt lugnande innan op? Har en känsla av att jag kommer ligga och skaka i op. sängen annars! Jag jobbar själv på sjukhus men att vara patient är nåt som jag inte är van vid!

Den röda spetsbh´n från hm är grymt snygg! Jag längtar (redan) tills jag får/kan börja handla nya!!

2011-05-01 @ 18:15:02
URL: http://www.gammalfjortis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0